zaterdag 30 mei 2009

Wim Klein

Ik meen dat het 1980 of 1981 was, dat ik op de middelbare school het genoegen heb gehad om Wim Klein, alias Pascal, alias Willy Wortel live te mogen aanschouwen. Gezeten in de aula, samen met honderden andere scholieren werden daar allerlei rekenkundige vondsten tentoon gespreid. Vragen uit de zaal van rekenopdrachten, werden direct beantwoord terwijl aan de rand van diezelfde aula, verscheidene Wis- en Natuurkunde docenten koortsachtig zijn antwoorden controleerden met hun, toen net in zwang gekomen TI-25's of vergelijkbare Casio zakjapanners. Ik moest hieraan denken toen ik gisteravond de Blog van de Wiskundemeisjes las. Dat hij in die tijd sneller rekende dan de toen voor handen zijnde computers.

De wortel van een getal is normaal gesproken een tweedemachtswortel. De wortel van 4 is 2, want 2 tot de macht 2, is 4. Evenzo is de wortel van 144 12, want 12 tot de macht 2 is 144. En dit zijn simpele wortels van getallen van 1, respectievelijk 3 cijfers. Ook die bewuste keer, vestigde hij weer een nieuw record van "het 13e-machts worteltrekken uit een getal van honderd cijfers". Dus: Een_getal_van_100_cijfers = uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst * uitkomst

Ik meen dat hij bij die poging er bijna 2 à 2,5 minuut voor nodig had en er ontstond commotie dat de stopwatch niet tijdig genoeg was stilgezet. Of ik maak dat er van; het is immers al zo lang geleden. In 1986 vestigde hij het absolute record in deze opgave: 1 minuut en 28,5 seconden! Pascal, postuum nog bedankt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten