dinsdag 19 mei 2009

Egel met roos

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat na mijn Wacom-avontuur er creatieve uitbarstingen volgen die zijn weg gaan vinden naar deze blog. Deze post getuigt hier ook van en ik val jullie er graag mee lastig.

Al chattend op internet volgde een wederzijdse opdracht en ik nam de handschoen op. Vandaag zou ik gaan verven! Ik geef toe dat ik eerst totaal niet wist wáár ik klikken moest binnen Corel Painter Essentials 3 (dat krijgkoop je bij de Intuos3), om ook maar iets op mijn beeldscherm te kunnen krijgen. De pen krast op een digitaal vel papier, maar iets zien gebeuren? Ho maar! Hmm... ik peinsde eens diep. Ik wilde een verfstreek zien!?

In dit geval hielp stug volhouden. Het is een verfpakket en je ziet kwastjes, maar waar is die verdraaide verf? Gelukkig, linksboven is een verfemmertje en hóppa, daar zit de groene smurrie op het canvas. Al snel blijkt dat mijn fysieke kwast de virtuele kwast kan aansturen om een herkenbaar doorloopwaterverfeffect te suggereren. Leuk voor even, maar al gauw ...saai...

Nog een keer een emmer tegen datzelfde canvas, nu met paarse inhoud... Ok, dat begint er op te lijken. Door een ander effect toe te passen, verschijnt "wisteria" en rode rozen door het canvas heen. Zo langzamerhand begint de tekenopdracht (egel met roos) zijn doel te naderen. Het onderwerp, de egel, is met krijt getekend uit de losse pols. Ik aanschouw de tekening, probeer nog wat hier en daar, maar maak dat snel ongedaan. Het wordt te vol en ik besluit dat het klaar is. "Minder is meer", herhaal ik nog voor mijzelf. Niet briljant maar voor een eerste kennismaking bemoedigend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten