donderdag 21 mei 2009

AppCleaner (freeware)

Met mijn harde schijf van mijn Mac gaat het net als mijn huis: voor je het weet heeft er zich allemaal troep verzameld en periodiek (met name het voorjaar) moet er opruiming worden gehouden. Met mijn huis vind ik het al een aardige opgave om die opgeruimd te houden zodat ik wat kan terugvinden. Je zou verwachten dat dat met de Mac wat makkelijker gaat, maar ook met 10.5 (Leopard) is er geen 'verwijder'- of 'ruim op'- optie. Kom op Apple, dat kan beter lijkt me!

Je kan wel zaken in de prullenmand weggooien en die weer op zijn beurt legen, maar spullen die op geheime plaatsen zijn geïnstalleerd zul je als simpele gebruiker nooit echt makkelijk kunnen opruimen. Voorwaar zijn hier ontwikkelaars op ingesprongen.

AppCleaner nestelt zich na installatie zich tussen jou en het besturings systeem in. Het neemt de verantwoordelijke taak op zich en biedt, als je bijvoorbeeld een programma wilt weggooien, de optie om ook zaken weg te gooien als voorkeursbestanden (.preferences-files), de bewaarde software installatie(!) in /Library/Software Receipts/, enz.

Kortom: wil je iets verwijderen? Wees verstandig: gebruik AppCleaner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten