zondag 28 juni 2009

MainMenu (freeware)

Zo eens in de drie maanden doet zich iets voor op mijn Mac waardoor ik terugval op MainMenu. Niet dat het allemaal onoverkomelijk is, het is gewoon makkelijker om via het menu een aantal Unix-achtige zaken te verrichten die anders via de commandoregel plaats moeten vinden. En het klopt: ik ben liever lui dan moe. Na het starten verschijnt in de menu-balk een +-teken middenin een rechthoek met afgeronde hoeken.

In het menu vind je allerlei systeem zaken terug. Bijvoorbeeld de SpotLight database opnieuw opbouwen als-ie niet meer goed werkt; de (systeem) logfiles opschonen waarin van alles en nog wat wordt bijgehouden; de Finder opnieuw opstarten enz. Het gaat allemaal zo veel makkelijker met MainMenu. Neem daarbij de Growl-integratie (welk Mac-programma heeft dat eigenlijk niet, anno 2009?!).

Sinds kort is MainMenu overgenomen door een nieuw bedrijf. Er is geen nieuwere versie verschenen, in welk geval het nog steeds freeware is. Het zou me echter niet verbazen als het shareware worden gaat. In dat geval kan je nog altijd terugvallen op programma's als Onyx. Dat kan veel meer, is freeware maar om een of andere onverklaarbare reden gaat hier nog steeds mijn voorkeur naar uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten