maandag 22 juni 2009

Het verhaal van de clv en de WIK

Mijn drie jaar geleden enthousiast opgestarte zolder-project nadert gelukkig zijn einde. Ja, er is veel gebeurd in die jaren; zowel groot als klein genot. I.h.k.v. dat laatste, maakte ik dit weekeinde pardoes een einde aan de herrie die nota bene ontstaan was toen de tussenwand op zolder klaar was. De goed geïsoleerde wand (ggw) op zolder, is de scheiding tussen de toekomstig slaapkamer enerzijds en de combi-ketel (ck) en centrale luchtverversing (clv) anderzijds. Het geluid, nauwelijks gemaakt door de ck maar vooral door de clv, weerkaatst dusdanig tegen de ggw dat er een hele lage, zeer irritante jank dreun (zijd) geproduceerd werd. Omdat de clv volcontinu draait, 7 * 24 * 365 uur per jaar, was ik na een paar dagen de zijd goed wurg omdat de zijd in de huidige slaapkamer steeds doordringender te horen bleek. Je kent dat wel: "Denk niet aan een roze olifant" en ja hoor, je ziet hele kuddes feestvierende roze olifanten in polonaise de Sahara doorkruisen. Dus toen ik de eerste nacht, toen de ggw klaar was, dacht: "Volgens mij... hoor ik... de clv...", vanaf dat bewuste moment is de clv niet meer uit mijn gedachten geweest.

Bent u daar nog? De uren verstoorde nachtrust heb ik niet bijgehouden, maar dit weekeinde mocht ik Eureka kraaien toen ik na vele pas en meet momenten Welters isolatie kubus (wik) over de clv schoof. De wik, gevoerd met zacht zwart heuvelachtig isolatieschuimrubber, zit zo ontzettend strak om de clv geschoven dat impliciet mijn vraag beantwoord werd: hoe voorkom ik dat de wik van de clv dondert? Ik mag blij zijn als ik hem periodiek kan verwijderen voor de jaarlijkse voorjaarsschoonmaak.

Hiernaast is de onafgewerkte wik afgebeeld, en ja, mijn ouwe heer had gelijk toen-ie zei: "Met passen en meten, wordt de meeste tijd versleten." Maar het doel is bereikt; ik slaap sinds afgelopen weekeinde letterlijk als een roos!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten