vrijdag 26 juni 2009

Google, hun VOIP-dienst en privacy...

Op internet kun je lezen dat Google bezig is met een op te zetten VOIP-dienst. Bellen over internet dus. Bijna iedere Nederlander maakt daar al min of meer gebruik van, bewust of onbewust via internet/bel/tv-combi-pakketten van Tele2, Ziggo of KPN. En die krijgen straks dus een geduchte concurrent er bij.

Probeer me koortsachtig voor te stellen hoe deze nieuwe Google-dienst zal gaan verlopen:
  • dit gesprek wordt mede mogelijk gemaakt door onze sponsor ...
  • we onderbreken nu even dit gesprek voor reclame en zijn zo bij u terug ...
  • zodra je het woord 'hoofdpijn' laat vallen, komt de boodschap (via wisselgesprek?) 'Met Saridon bent u snel van uw hoofdpijn af'.
  • meld je dat je last hebt van ernstige buikloop kan het gevolg zijn dat de huisarts wordt ingeschakeld om uitdroging te voorkomen, maar je zou ook wel eens een pak Pampers thuis gestuurd kunnen krijgen.
  • héél zachtjes hoor je op de achtergrond, dwars door je gesprek heen, allerlei reclame. Als zachte maar o zo irritante ruis.
Ik ben in veel gevallen erg blij met Google. Niet in de laatste plaats doordat ik gebruik kan maken van deze gratis blog. Internet is een stuk makkelijker doorzoekbaar geworden met Google en hun mail-dienst zou ik niet willen missen. Maar er zit iets vervelends bij succesvolle bedrijven dat bij tijd en wijle bij mij onwillekeurig naar boven komt. Ze weten al zo veel van iedereen. Zoekopdrachten worden van iedereen tot in lengte der dagen opgeslagen. Leuk als er weer een McCarty tijdperk komt. Als ik mail dat "ik ben gevallen" staan aan de linker- of rechterkant annonces van loop-hulpmiddelen. Hun Google-Docs is even briljant als eng en gaat in dezelfde categorie als het zoeken; ze wéten wat je bezig houdt. En nu dus ook mijn telefoon gesprekken aftappen? Ik vrees dat ik er niet aan ontkom, want hoewel ik naar tevredenheid bel via xs4all, blijft het maar de vraag hoe de andere kant is aangesloten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten