vrijdag 14 mei 2010

Nieuws lezen: op de Mac (Gruml - freeware) & iPhone (Reeder - $)

Als je regelmatig veel websites consumeert is het handig om hiervoor een nieuwslezer te gebruiken. Deze voorkomt dat je afdwaalt door alle afleidende banners op de daadwerkelijke site en jij dus doelgericht datgene leest wat er is veranderd. Dus letterlijk het nieuws binnenhaalt als een digitale krant van allerlei reporters wereldwijd. Ik gebruikte altijd veelvuldig Vienna hiervoor, maar sinds een week of wat ben ik om, omdat ik nieuws overal lees (oa. mijn iPhone) en niet graag twee keer hetzelfde nieuws lees; zo seniel ben ik nog niet. Dus eerst de overstap naar een plek waar de websites die ik lees staan en dat is uiteindelijk toch Google geworden. Daar staan ze nu de sites die ik vaak en graag elke dag verslind en ik hoefde alleen nog maar een nieuwslezer te vinden die daar leuk en slim mee om kan gaan.

Nu heeft de Google News Reader eigenlijk alleen een browser nodig, maar een specifiek programma kan handig zijn. Gruml is er zo één. Je geeft je Google account door en hopla, lezen maar. De synchronisatie wordt perfect uitgevoerd; beide kanten op. Wat ik toevoeg met Gruml komt in Google News Reader er bij en omgekeerd. Dit scheelt veel tijd! Wat mij daarnaast erg aanspreekt zijn de integratie met Twitter en andere sociale netwerken. Ook de toetsenbord commando's zijn tot nu toe erg handig om niet veel met de muis te hoeven werken. Bijvoorbeeld een favoriet die je later snel kunt teruglezen, markeer je met een F. Nieuw artikel? Spatiebalk. Toegegeven, dat laatste doet Vienna ook, maar Gruml verkeert nog in een pril stadium en is tot op heden sneller in gebruik, alhoewel er nogal wat glitches zijn weg te werken; het begin is veelbelovend!

En dan heb je nog iets nodig op de iPhone, toch? Na allerlei omzwervingen en afdwalingen heb ik Reeder aangeschaft na het lezen van deze review. Het integreert -slechts één kant op- ook met Google News Reader waarbij het accent ligt op het snel kunnen lezen en doorworstelen van vele content; niet het toevoegen van nieuwe websites. Daarvoor moet je op de Mac zijn. Het werkt echt flitsend snel, haalt op de achtergrond plaatjes e.d. binnen en leest heerlijk intuïtief op een iPhone manier. En stop je omdat je iets anders wilt doen (bellen bijvoorbeeld) dan pak je daarna de draad weer naadloos op want het programma slaat op waar je gebleven was. De interface leidt niet af van het nieuws: kortom, ik ben hier zo blij mee dat ik het je graag laat weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten