vrijdag 10 juli 2009

Privacy anno 2009

Heb ik me hier op dit bescheiden platform als eens druk gemaakt over Google en de komende VOIP dienst. Maar dat was nog maar kinderspel met wat er in Nederland gebeurt. Gisteren kreeg ik mail van mijn internet leverancier. Een prima leverancier trouwens, XS4ALL. Helaas moeten ze conform de zojuist aangenomen wet, zoals elke andere internet leverancier, 12 maanden historie bewaren over wie ik mail, van wie ik mail krijg, wat er in staat enz.

Tot zover dus anonimiteit in Nederland. En denk dus niet dat je door over te stappen van leverancier hieraan kunt ontsnappen. Terug naar de postduiven? Of krijgt TNT Post het weer druk met brieven die nu meer dan ooit geschreven zullen gaan worden?!

In 1949 beschreef George Orwell een toekomstvisie over 35 jaar later: 1984. En 25 jaar na 1984 is bovenstaande een feit. Laten we proosten en vooral veilig het internet opgaan. Mail beveiligen met data encryptie en anoniem surfen dankzij Tor.

Onder het mom van 'terrorisme-bestrijding' worden nu wetten aangenomen die voorheen geen kans hadden. Wetten die geen problemen oplossen maar iedereen alleen nog kwetsbaarder maakt voor misbruik van gegevens. O Nederland, let op uw seack!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten