maandag 13 juli 2009

Vakantiegevoel

Vroeger, nou ja, laten we zeggen zo ruim 25 jaar geleden, was de term vakantie voor mij een abstract begrip. Een periode waarin geen betaalde arbeid verricht werd. Een periode waarin me hopeloos duidelijk werd dat mijn hele leven was ingesteld op WES (werken, eten & drinken, slapen). Ergens in het jaar hield dat ritme op, om gelukkig na 3 tot 4 weken weer hervat te kunnen worden. Ik vond het maar niets: alle vaste patronen, waren pijlers die het leven hielpen vorm te geven. Wat bezielde de mens om hier, willen en wetens, bijna een maand van het jaar op te offeren voor nare gevoelens in de buik, een onbekende omgeving (Waar ben ik nu verzeild geraakt?), vreemde eetgewoontes, niemand die je kent, enz. enz. De lijst is te lang om over te nemen. Maar ik doe het nu simpel af als: dat was dus vroeger.

Met het klimmen der jaren heeft dat angstige vakantiegevoel plaats gemaakt voor: zalig, eindelijk vakantie...! Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ik er dus vroeger ánders over dacht. Je wordt natuurlijk volwassener, leert jezelf beter kennen. Maar vooral dezelfde omstandigheden van een andere kant te bezien. Het eerste natuurlijk het eten, dat veelal erg lekker blijkt te zijn. De vreemde omgeving los je op met plattegronden van de omgeving, of nu TomTom's en iPhones, een volle tank benzine met jerrycan en geld, Capitool gidsen enzovoorts. Verre oorden als Australië -doorkruisen met een camper!-, China -lopen over De Muur...- of Afrika -wilde dieren proberen te zien in hun natuurlijke omgeving-; ze trekken nu aan mij als een ongelooflijke sterke magneet. Om hun cultuur, flora en fauna een stukje te mogen laten opsnuiven.

Dit jaar is het doel lekker abstract: dáár, waar de zon schijnt. Dat kan Frankrijk zijn, of Italië als het zo uitkomt, misschien zelfs Barcelona?! Rust, voorbereiden op de studie in september, sudoku's, lezen, elkaar weer eens een tijd onafgebroken zien. Natuurlijk: ik zal Nederland met familie & vriend(inn)en wel missen, maar zoals een beroemde Californische gouverneur ooit pakkend zei: I'll be back!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten