maandag 19 april 2010

Navigatie software voor de iPhone (NDrive $)

Voor de HE-man is het HET hebbeding; de gadget waar je niet buiten kunt. En ik behoor absoluut tot dit stereotype. Iets wat mij altijd al ontzettend heeft gebiologeerd, namelijk navigatiesoftware! Het panacee tegen verdwalen, nooit meer de weg kwijt zijn, altijd weten waar je bent: wie wil dat nou niet?

Je moet weten dat ik ben uitgerust met het richtinggevoel van een gepensioneerde, afgekeurde postduif, zoals een lieve vriendin het destijds treffend wist te formuleren. Een eufemisme, geloof mij. Ik kan met het grootste gemak met mijn rug naar de ingang van een café gaan staan en dan moeite hebben met het vinden van diezelfde ingang. Dit gezegd hebbende, gecombineerd met mijn kooplust en computerverslaving maakt mij een gewillige klant voor navigatie software! Maar welke heeft de juiste prijs/prestatie verhouding?

Als iPhone gebruiker ligt het voor de hand niet nog een nieuw gadget te kopen. Travel light, zogezegd. Dus de navigatie software draait bij voorkeur het liefst op mijn gewaardeerd mobieltje, en moet dus voldoen aan een van de volgende keuzes:

  1. Tom Tom - Benelux 70 - Europa 100
  2. Navigon - Benelux 70 - Europa 90
  3. Sygic - Benelux X - Europa 50
  4. Co-Pilot - Benelux 30 - Europa 50
  5. NDrive - Benelux 10 - West Europa 30
  6. Navicat - ? - 0,79 cent
Natuurlijk heb ik eerst Navicat geprobeerd. Werkt, maar de aanwijzingen zijn gesproken en niet echt m.b.v. een plattegrond, helaas. Maar mag je klagen voor een laag bedrag las dit? Dacht het niet. Door de concurrentie op dit vlak kwam er een aanbieding van NDrive voorbij: Benelux voor 10 euro en dat maakte mij nieuwsgierig naar het merk NDrive. Het blijkt dat voor slechts 20 euro meer, West Europa te verkrijgen is?! Inclusief de Benelux!? Dit maakte me nieuwsgierig naar deze software en hoewel je zo kunt doorredeneren door telkens iets hoger te gaan in prijs, leek me 90 euro voor Navigon of zelfs maar 100 voor Tom Tom volslagen belachelijk. Wel leuk, maar toch belachelijk. Maar zou NDrive wel voldoen?

Inmiddels een paar dagen later concludeer ik dat de volgende zaken me opvallen:
  • negatief
    • het standaard adres boek wordt niet gebruikt; onbegrijpelijk!
    • slechts één, geautomatiseerde, stem. Het kan beter.
    • de iPhone guidelines worden met voeten getreden (bv. eigen toetsenbord, scrolling etc).
  • positief
    • het werkt prima en snel op mijn 3GS.
    • oogt visueel fraai.
    • standaard navigatie (routes plannen, wegen vermijden, omleggingen, herberekeningen, informatie van de omgeving enz.)
    • actueel.
    • gebruikt dezelfde kaarten als Tom Tom; m.a.w. afgelopen vrijdag geprobeerd naar een locatie te rijden die zowel ik als iemand anders met Tom Tom niet kon vinden; we werden naar hetzelfde foute stukje gedirigeerd. Dit is dus Tom Tom noch NDrive aan te rekenen.
M.a.w. ik ben zeer lyrisch over deze software die absoluut mijn verwachtingen heeft overtroffen! Ik hoop dat in een volgende update deze negatieve drie punten worden aangepakt, maar op vakantie met de auto wordt een waar genot, zo verwacht ik zelf. En morgen arriveert mijn van het weekend bestelde Haicom Autohouder; kortom onze vakantie kan niet meer stuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten