dinsdag 6 april 2010

De OV-chips kaart

Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik een meer dan gemiddelde computer gebruiker ben. Om niet te zeggen verslaafd; aan de Mac dan wel te verstaan. Het is frappant om te zien dat bijna elk apparaat wat Apple maakt op zijn minst opzien baart (neem de iPhone of iPad); gelauwerd om zijn ontwerp, en dat er bovenal is nagedacht over het gebruik. Bij de OV-chipkaart is van niets van dit al iets te merken.

Al weken zie ik alle nadelen van dit gedrocht: je hebt weer een plastickaart waar je eerst geld op moet parkeren om het vervolgens weer af te moeten staan aan de vervoerder. Wie is de pineut als je hem tussentijds bv kwijtraakt of stukmaakt? Precies. Vergeten uit te checken aan het einde van een reis? Foutje, bedankt! Onvoldoende saldo? Zie maar eens een oplaadpunt te vinden; of anders te zorgen dat het geld weer teruggestort gaat worden op je rekening.

Kortom: ik zou d.m.v. mijn doorzettingsvermogen wel eens aantonen dat het wel meeviel met de OhNee-prutswerk kaart. Als kortingskaart gebruiker had ik immers al een OV-flutkaart, dus hoe moeilijk kon het zijn? Onderschatting lag op de loer:

  1. Hobbel 1: ik ben een mac gebruiker! Die heb je nauwelijks in 2010. De website is er een speciaal gemaakt voor Internet Exploder van micro$ucks. Sommige hints en of suggesties die je wilt invoeren, omdat de informatie onvoldoende duidelijk is, resulteren in ... een fout. Voilá, je bent weer terug bij af en komt terug in het hoofdscherm. 
  2. Dan maar Firefox gebruiken. Het aanvragen lukt zowaar, d.w.z. ik heb een product gekocht maar moet het nog activeren. Huh? 
  3. Nou ja, prima. Laat ik ook maar automatisch opladen activeren. Dat lijkt me werk te schelen als het saldo op de kaart onder de 5 euro komt. Maar... WAAROM STAAT HET VERDIKKE OP DE KAART? Ik wil van jullie slechts een ritten-administratie; geen technische rompslomp. De betaling kan a.d.h.v. de ritten-administratie toch gewoon geschieden? Enfin, daar heb ik product 2 gekocht?! 
  4. Maar toch op mijn ov-hupseflutskaart staat dat ik geen producten heb. Oh ja activeren moet ik nog doen. Dus hups langs het station, om ze, AHUM, op te halen.
  5. Dit is echt bizar. Want uit hun administratie zou moeten blijken dat ik twee producten heb gekocht en dat is gewoon virtueel. Ik heb niets ontvangen behalve mail. Maar ik moet toch een rit langs het station moeten doen om iets op te halen, door dat stuk plastic voor de machine te houden waar normaal mijn kaartjes uitkomen. Nu vertelt het scherm mij dat hij MIJN PRODUCTEN aan het ophalen is (geduld moet je hebben...!) en ze daarna op mijn kaart zet. Het moet niet maller worden. Maar kan ik nu dus makkelijk er mee reizen? Nope! Want reizen op saldo is nog niet actief gemaakt.
Na nog een paar uur op de website te hebben doorgebracht lees is dat ik geld eerst moet overmaken alvorens het automatisch opladen een feit is. Dat kan ik mij voorstellen, dus ik wil een bedrag op mijn persoonlijke kaart zetten maar zo is dat niet bedacht. Hier zijn dure consultants ingehuurd! Dat geld -wat mijn eigendom is- moet naar hen toe om ze te machtigen. Dus niet van mijn giro naar mijn OhNeeDatNooit-kaart. Van mijn giro naar hun giro! Ik moet ze 1 cent betalen! Wat een flauwekul zeg! Als er straks dus 5 miljoen malle onzin kaarten in omloop zijn, ik doe een bewuste lage schatting, dan heeft ze dit minimaal 50.000,- euro opgeleverd! Zonder dat er iets tegenover staat.

En omdat ik de kaart toch nog wil, maak ik 1 cent over. Om teleurgesteld te merken dat automatisch opladen daarna niet werkt. De gifbeker moet helemaal leeg, maar wat er nu aan de hand is is mij totaal niet duidelijk. Heb ik nog producten niet opgehaald? Niet dat ik weet. Waarschijnlijk moet ik nog de klantenservice bellen á 10 eurocent per minuut!?

Gelaten fietste ik vanmorgen naar het Centraal Station om onderweg een sigarenzaak te zien waar ik nooit kom, maar waar wel DIT PRODUCT zou kunnen ophalen... Gelukkig is deze vroeg open en ik koop meteen een strippenkaart als backup; ik bedoel maar. Je bent automatiseerder of niet. Natuurlijk is mijn saldo na afloop 0 want hij is wel actief nu, maar hij laadt niet op. Ik moet vast nog een product kopen? Ik zet er nu 20 euro op en besluit te controleren of mijn op de iPhone gekochte OV-snipkaart programma het doet. Er moet nu immers wat op staan. Het programma werkt, zoals het al de hele tijd werkt. Gewoon goed, maar de informatie op de website is natuurlijk bagger en drie keer niets! Er staat volgens hem nul euro op mijn kaart. Maar niet als ik op het station kijken bij een kaartjesautomaat. Zucht.

In Utrecht stap ik met de chipskaart en strippenkaart in de aanslag in de bus en piept het apparaat als ik het stukje plastic langs de lezer haal. Ik VOEL dat er nu wat van mijn kaart afgehaald wordt en check op de website wat er is gebeurd. Inderdaad, niets te zien. Waarom ben ik toch altijd weer opgetogen en vol verwachting?! Niets. Nul. Nacka! Zucht.

Straks niet vergeten uit te checken en te kijken hoeveel de rit me gekost heeft: ik vergelijk dat met de 3 strippen van mijn vanmorgen gekochte kaart: 7,60 voor 15 strippen, dat maakt de rit 20 cent duurder dan normaal!!! Geen 1,52 (drie strippen) maar 1,72?! Dat is 13% ruim tariefsverhoging! Op de terugweg zelfs 1,73?! Zou ik ooit mijn kaart nog verder gebruiken kunnen? Wat een bagger tot op heden. En de website, tja wat moet je daar eigenlijk mee?







- Posted using BlogPress from my iPhone

1 opmerking:

  1. Wat een verhaal. Haha. Ik stond in het begin (en nog steeds wel) ook wantrouwend tegen over de OV-sjipkaart. Maar in Rdam kunnen we helaas niet meer anders. En het is bewezen: OV-sjip IS duurder! Mijn moeder had de strippenkaartkosten van het jaar ervoor opgeschreven en vergeleek het met een jaar chippen. Scheelde... 80 euro! (oke, ze stempelde ook wel eens 2 x als de eerste stempel heel licht was...)

    BeantwoordenVerwijderen