donderdag 20 augustus 2009

Status bedombouw

Ze zeggen altijd dat oude huizen niet symmetrisch gebouwd zijn, waardoor het meteen het predicaat krijgt van "Oud" en "Zo Gezellig" en "Leuke details!" Het was vroeger niet "Van te voren allemaal zo bedacht". Tot zo ver het stukje roze wolken dromenland waaraan bijna elke jaren 30 huizenbezitter zich graag schuldig maakt. Nee dan ik. Een huis uit het laatste jaar van de vorige eeuw, maar gebouwd met oude hofjes kenmerken zoals bijvoorbeeld het kenmerkende monumenten groen voor de voordeur en ramen. En sinds we het plan hebben opgevat om de zolder gereed te maken, opdat deze ooit als slaapkamer kan gaan dienen, kom ik er achter dat onze woning wel véél details heeft die overeenkomsten vertonen met die oude jaren dertig woningen.

Zo blijkt het midden van het dak, niet het midden van het huis te zijn... Misschien is dit voor menige "doe-het-zelver" een open deur van hier tot Tokyo, maar voor mij was dit even een "Ok... zucht"-moment. Natuurlijk komt het midden van het bed onder de nok uit; nog niet gehinderd door deze kennis hadden we dat al uitgemeten. Alleen blijkt nu dat links en rechts van de bed-ombouw de bergruimtes van afmeting zullen gaan verschillen. Gelukkig heeft de aannemer ook geen moeite gedaan om de balk horizontaal te bevestigen; de balk die de zoldervloer voor en achter scheidt, in de logische verhouding 40-60%. Ook blijken de schuine daken door te hangen. Dat werd al opgemerkt bij de aankoopkeuring en dat zal ik daarom voortaan maar als pittoresk detail bestempelen en niet over doorzaniken.

Een ander pittoresk detail was natuurlijk dat de water- en cv-leidingen opvallend gemonteerd zijn op plaatsen die ik nooit zou hebben gekozen. Wie wil er nu iets met de zolder doen? Niemand toch? Dus hop, even over de vloer de leidingen leggen i.p.v. ze weg te werken in de 30 centimeter ruimte die er ligt tussen het plafond op de eerste verdieping en de zoldervloer. Tja, had gekund.

Zodra bedacht is met welk systeem de bergruimtes open de dicht gedaan kunnen worden, is de ombouw feitelijk klaar. Dus tot die tijd nog even een kleine blik op de oude stand van zaken. We zijn wel al ietsjes verder, maar ja, nu gaat de opleiding van start (Joehoe, ik heb mijn HU-kaart binnen!) en zal ik zeer waarschijnlijk hiervoor minder tijd hebben... Maar wat zullen we hier héérlijk slapen...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten