donderdag 13 november 2014

Mondiale Benzine Fuckup

Vandaag lees ik op o.a. teletekst en nos.nl dat in 4 jaar tijd, de prijs van een vat ruwe olie nog nooit zo
laag is geweest. Nieuwsgierig ben ik gaan kijken. Van de zomer 2014 kostte deze 110 dollar en nu, in november van hetzelfde jaar, 79 dollar.

Simpele brugklas leert dat dit in formule van ((nieuw-oud)/oud)*100% een verlaging van afgerond 28% is. Nieuw 79, oud 110 en reken verder maar na.

Accijns, BTW etc. zijn allemaal percentages van het basis product, een vat ruwe olie, wat 28% goedkoper is geworden. Als ik naar de pomp prijzen kijk, zie ik echter een heel ander percentage…

In juni 2014 kost 1 liter Euro 95 loodvrij: 1,86€. En wat is dat bedrag met 28% korting? Inderdaad, 1,86 - 28% = 1,34€!

Kijk ik nu naar de pomp prijzen, midden november 2014, kan ik maar één ding concluderen, we worden mondiaal absoluut zes keer genomen en we vinden het nog normaal ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten