woensdag 3 februari 2010

iPad en de toekomst!

Het kan je bijna niet ontgaan zijn: Apple heeft een nieuw speeltje, de iPad genaamd. En de grapjes zijn niet van de lucht (hoe kan het ook anders; er zitten hele leuke tussen), maar gisteravond las ik met veel genoegen weer een goed artikel van de column van Pliep die de spijker op de kop sloeg en die inhaakt op wat ik eerder deze week dacht n.a.v. het volgende.

Ik sprak b.v. mijn schoonmoeder die het er over had dat haar Windows PC heel traag is, dat ze mogelijk iets nieuws wilde, maar wat? Mogelijk een laptop, iets wat ze zowel beneden in de huiskamer als boven in de werkkamer gebruiken kon. Welnu, mijn moeder heeft al jaren naar volle tevredenheid een Apple-laptop, dus ik dacht ook aan een Apple laptop voor haar. Maar mijn moeder heeft me meermalen gezegd dat ze met haar laptop meer heeft dan ze feitelijk gebruikt. Daar is niets mis mee, want je wordt er niet mee lastig gevallen; zo dacht ik altijd. Maar is dat wel zo? Heeft ze eigenlijk daar geen last van? Van al die zaken die er ook mee kunnen maar die ze niet of nauwelijks gebruikt?

En nu is het me helemaal zonneklaar: een iPad is waarschijnlijk het antwoord. Voor beiden. Want wat kan je met een iPad en wat doe je veel?
  • Mailen
  • Surfen
  • Foto's
  • Brieven tikken (printen zal toch wel mogelijk zijn)
  • Film kijken
  • Boeken lezen
  • Allerlei programma's gebruiken die er al te kust en te keur te koop zijn in de Apple Store; als ze niet al gratis zijn...
En dan heb je
  • geen malle opstarttijden meer
  • je houdt je alleen bezig met waar je mee bezig wilt zijn (de rest wordt aan het blikveld onttrokken)
  • comfort (makkelijk draagbaar)
  • gebruiksgemak op de bank, in bed of gewoon aan tafel.
  • geen onzinnige muis
Als ik het zo stel, lijkt het misschien dat dit apparaat is bedoeld voor senioren, maar niets is minder waar. Zelf noem ik me nerd omdat ik als Unix systeembeheerder gewend ben aan de tekortkomingen van een PC en me redelijk goed kan verplaatsen in allerlei stomme kronkels van dito programmeurs, die vinden dat gebruikers hun stomme kronkel gedachtes moeten volgen. Maar niets is minder waar.

Zal ik zelf een iPad kopen? Vast wel! Samen delen met mijn vrouw, gemeenschappelijk mail adres, gemeenschappelijke kalender, foto's, film kijken, meenemen op vakanties(!) e.d. En mijn eigen laptop? Die houd ik thuis er naast, voor video- en foto-bewerking, voor nét even wat meer mogelijkheden die ik niet altijd nodig heb.

De iPad is bedoeld voor mensen die een PC willen gebruiken in hun leven en niet omgekeerd: hun leven aanpassen in dienst van de PC. Ik zie de toekomst voor de iPad een zonnig leven tegemoet gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten